Kącik specjalisty
Witamy i zapraszamy
Witamy w „Kąciku specjalistów”! Stronę tę adresujemy do Rodziców, którzy chcą poszerzać swoją wiedzę na temat rozwoju dziecka, a w szczególności do tych z Państwa, którzy na co dzień mierzą się z różnymi trudnościami i problemami związanymi z edukacją i wychowaniem swoich pociech.
W „Kąciku specjalistów” będziemy zamieszczać różnorodne informacje z dziedziny pedagogiki i pedagogiki specjalnej, porady i wskazówki, propozycje ćwiczeń, czy streszczenia wartościowych książek i artykułów. Bardzo zależy nam, abyście Wy, drodzy Rodzice, mieli wpływ na to, co ukaże się w naszym „Kąciku specjalistów”, dlatego też zapraszamy Was do współpracy. Jeżeli poszukujecie Państwo odpowiedzi na konkretne pytania lub interesuje Państwa szczególnie jakiś temat, proszę o kontakt na adres katarzyna.gorczyca@spnadma.radzymin.pl.
Katarzyna Gorczyca
Jak bawić się z dzieckiem ze spektrum autyzmu.
3 GRUDNIA ŚWIATOWY DZIEŃ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Święto obchodzone corocznie 3 grudnia, ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1992 roku na zakończenie Dekady Osób Niepełnosprawnych. Celem obchodów jest przybliżenie społeczeństwu problemów osób niepełnosprawnych, czyli tych u których występują ograniczenia w prawidłowym funkcjonowaniu spowodowane obniżeniem sprawności fizycznej lub psychicznej albo nieprawidłowości w budowie i funkcjonowaniu organizmu oraz pomoc we włączeniu ich w społeczne życie. Obchody Dnia są również okazją do zwiększenia świadomości publicznej o korzyściach płynących z integracji osób niepełnosprawnych w każdym aspekcie życia politycznego, społecznego, gospodarczego i kulturalnego.
KILKA SŁÓW O DYSLEKSJI…
W dniach 4 – 10 października obchodziliśmy Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji pod hasłem „Jesteśmy różni – jesteśmy razem”.
„Dysleksja rozwojowa” to specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania. Wyróżniamy:
- dysleksję, czyli trudności w czytaniu,
- dysortografię, czyli trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (ortografia),
- dysgrafię, czyli niski poziom graficzny pisma,
- dyskalkulię, czyli trudności w rozwiązywaniu nawet najprostszych zadań matematycznych.
Objawy dysleksji występują u ok. 10% populacji. W Polsce dysleksję ma 10% – 15% uczniów. Czterokrotnie częściej dyslektykami są chłopcy niż dziewczynki. Statystycznie w każdej polskiej klasie jest 3 – 4 uczniów z dysleksją. Im wcześniej zostanie ona rozpoznana, tym lepsze efekty przyniesie wdrożona terapia. Pamiętajmy, że dyslektycy to osoby wyjątkowo kreatywne, obdarzone myśleniem intuicyjnym, zdolnością do wielowymiarowego rozwiązywania problemów i praktycznego uczenia się. Dyslektycy są wrażliwi na otoczenie, a ich myślenie i spostrzeganie ma charakter polisensoryczny, czyli wielozmysłowy.
Zachęcam do odwiedzenia strony internetowej Polskiego Towarzystwa Dysleksji, gdzie można znaleźć nie tylko wiele informacji dotyczących samego zaburzenia, ale także zbiór praktycznych rad i przykładowych ćwiczeń dla nauczycieli i rodziców, propozycje kursów, szkoleń, czy przykłady fachowej literatury.
Katarzyna Gorczyca